Praktyki – studia II stopnia (magisterskie)
Praktyki zawodowe stanowią integralną część programu studiów i są obowiązkowe dla studentów studiów II stopnia (studia magisterskie) na kierunku Filologia wschodniosłowiańska (specjalności filologia rosyjska i filologia ukraińska) i kierunku Komunikacja wizerunkowo-mediacyjna.
Zaliczenie praktyk jest warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego („obrony” pracy magisterskiej) i wpisywane jest do protokołów w systemie USOSweb zgodnie z programem studiów.
Cele praktyki zawodowej
- doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym właściwym dla realizowanego kierunku / specjalności studiów w różnych sytuacjach komunikacyjnych, na różnych stanowiskach pracy, w formie ustnej i pisemnej,
- integracja (a w razie potrzeby weryfikacja i modyfikacja) wiedzy teoretycznej, uzyskanej na danym kierunku / specjalności studiów, z praktyką funkcjonowania różnych instytucji, firm i organizacji,
- zapoznanie ze specyfiką pracy w różnych instytucjach oraz na różnych stanowiskach,
- rozwijanie umiejętności planowania i dobrej organizacji pracy własnej oraz umiejętności współpracy w zespole,
- rozwijanie umiejętności samodzielnej i/lub zespołowej realizacji projektów, powierzonych zadań oraz rozwiązywania realnych problemów,
- identyfikacja z przyszłym zawodem, ale także uświadomienie sobie konieczności systematycznego doskonalenia posiadanej wiedzy oraz nabytych umiejętności i kompetencji
Cele praktyki zawodowej (dydaktycznej) / *dot. specjalności 'filologia rosyjska’, studia II st.
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły 1. lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
- obserwowanie:
- czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji oraz aktywności uczniów,
- toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
- interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko / uczeń oraz interakcji między uczniami w toku lekcji,
- procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
- sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
- sposobu oceniania uczniów,
- sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
- dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,
- funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
- działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny, organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania;
- współdziałanie z opiekunem praktyk w:
- planowaniu i przeprowadzaniu lekcji,
- organizowaniu pracy w grupach,
- przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
- wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
- kontrolowaniu i ocenianiu uczniów,
- podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
- organizowaniu przestrzeni klasy,
- podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- pełnienie roli nauczyciela, w szczególności:
- planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
- dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
- organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,
- wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
- dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
- animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
- organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,
- dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
- podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
- podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,
- podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami;
- analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:
- prowadzenie dokumentacji praktyki,
- konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
- ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
- ocenę przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów,
- konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji,
- omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy).
Wymiar i forma praktyk zawodowych
Praktyki zawodowe
Studenci studiów II stopnia zobowiązani są do odbycia praktyki zawodowej zgodnie z realizowanym kierunkiem / specjalnością do końca IV semestru studiów, przy czym czas realizacji praktyk nie może kolidować z zajęciami dydaktycznymi.
Wymiar praktyk:
– kierunek Filologia wschodniosłowiańska / specjalności ’fil. rosyjska’ i ’fil. ukraińska’: 90 godz.
– kierunek Komunikacja wizerunkowo-mediacyjna: 60 godz.
Termin realizacji: od zakończenia II semestru do końca IV semestru.
Praktyki mają charakter obserwacyjno-asystencki i mogą być realizowane w wybranych przez studenta zakładach pracy w kraju lub za granicą. Dopuszczalne jest odbywanie praktyk w kilku zakładach pracy. Każdy student samodzielnie wybiera i kontaktuje się z instytucją, w której chciałby odbyć praktykę.
Praktyka zawodowa powinna odbyć się w instytucjach, organizacjach lub firmach, w których posługiwanie się językiem obcym kierunku / specjalności studiów wynika z codziennych zadań danej instytucji, organizacji lub firmy.
Przykładowe preferowane miejsca odbywania praktyk odpowiednio dla specjalności:
- firmy, instytucje i organizacje realizujące zadania z zakresu współpracy międzynarodowej,
- wydawnictwa i instytucje; biura tłumaczeń, biura tłumacza przysięgłego,
- instytucje i organizacje działające w sferze turystyki; biura turystyczne.
Zgodnie z regulaminem praktyki zawodowe nie mogą obejmować nauczania języka obcego (*to domena praktyk zawodowych nauczycielskich).
Szczegółowe sylabusy przedmiotów
– Praktyka zawodowa (*filologia rosyjska, studia II stopnia, semestr IV)
– Praktyka zawodowa (*filologia ukraińska, studia II stopnia, semestr IV)
– Praktyka zawodowa (*Komunikacja wizerunkowo-mediacyjna, studia II stopnia, semestr IV)
są dostępne w witrynie „Sylabus UAM” (Wydział Neofilologii > kierunek Filologia wschodniosłowiańska, studia stacjonarne drugiego stopnia oraz kierunek Komunikacja wizerunkowo-mediacyjna, studia stacjonarne drugiego stopnia).
Praktyki zawodowe (dydaktyczne) / *dot. specjalności 'filologia rosyjska’, studia II st.
Praktyka zawodowa dla specjalizacji nauczycielskiej w zakresie specjalności studiów filologia rosyjska:
Kształcenie w ramach studiów drugiego stopnia obejmuje odbycie praktyki psychologiczno-pedagogicznej oraz praktyki dydaktycznej w wymiarze:
- 15 godzin praktyki psychologiczno-pedagogicznej w szkole podstawowej (realizacja w II semestrze studiów),
- 30 godzin praktyki dydaktycznej w szkole podstawowej, realizowanej po I semestrze (zaliczenie w II semestrze studiów),
- 15 godzin praktyki psychologiczno-pedagogicznej w szkole ponadpodstawowej (realizacja po III semestrze studiów),
- 90 godzin praktyki dydaktycznej w szkole ponadpodstawowej, realizowanej po III semestrze (zaliczenie w IV semestrze studiów).
Szczegółowe sylabusy przedmiotów
– Praktyka psychologiczno-pedagogiczna w szkole podstawowej
– Praktyka dydaktyczna w szkole podstawowej
– Praktyka psychologiczno-pedagogiczna w szkole ponadpodstawowej
– Praktyka dydaktyczna w szkole ponadpodstawowej
są dostępne w witrynie „Sylabus UAM” (Wydział Neofilologii > kierunek „filologia wschodniosłowiańska”, studia drugiego stopnia, studia stacjonarne)
Zasady odbywania i zaliczania praktyk zawodowych
- Praktyki zawodowe student/ka realizuje w ilości godzin wskazanych w programie studiów.
- Praktyki mają charakter obserwacyjno-asystencki.
- Przed rozpoczęciem praktyk student/ka dostarcza opiekunowi praktyk wypełnione formularze:
- Plan praktyk,
- Porozumienie z pracodawcą, podpisywane w dwóch egzemplarzach.
- W trakcie odbywania praktyki student/ka wypełnia dziennik praktyk.
- Po zakończeniu praktyk należy:
- zarejestrować się w systemie USOS na przedmiot dot. praktyki zawodowej (*w przypadku specjalizacji nauczycielskiej na filologii rosyjskiej należy zarejestrować się łącznie na 4 przedmioty związane w praktykami psychologiczno-pedagogicznymi i praktykami dydaktycznymi realizowanymi w szkole podstawowej i ponadpodstawowej),
- zgłosić się do opiekuna praktyk z wypełnionym dziennikiem praktyk, zawierającym:
- potwierdzoną przez opiekuna w zakładzie pracy tabelę podsumowującą z liczbą przepracowanych godzin,
- wypełnione przez studenta karty tygodniowe, potwierdzone przez opiekuna w zakładzie pracy,
- wypełnioną przez studenta karta sprawozdanie – opinię studenta o przebiegu praktyk,
- opinię pracodawcy (z pieczątką zakładu pracy i podpisem pracodawcy).
Po sprawdzeniu i zaakceptowaniu wyżej wymienionych dokumentów opiekun praktyk wpisuje zaliczenie w protokole przedmiotu w systemie USOSweb.
Opiekunowie praktyk
Kierunek / specjalność studiów | Opiekun / koordynator praktyk |
---|---|
kierunek Filologia wschodniosłowiańska / specjalność studiów filologia rosyjska: – specjalizacja przekładoznawcza – specjalizacja język biznesu i komunikacja międzykulturowa kierunek Filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów filologia ukraińska | dr Natalia Królikiewicz natalia.krolikiewicz@amu.edu.pl / USOS |
kierunek Filologia wschodniosłowiańska / specjalność studiów filologia rosyjska specjalizacja nauczycielska (*praktyki zawodowe dydaktyczne) | dr Justyna Woszczyk justyna.woszczyk@amu.edu.pl / USOS |
kierunek Komunikacja wizerunkowo-mediacyjna | prof. UAM dr hab. Emilia Wąsikiewicz-Firlej emilia.wasikiewicz-firlej@amu.edu.pl / USOS |
Dokumenty do pobrania |
Formularze dokumentów | Wzory wypełnionych dokumentów |
---|---|
Plan praktyk zawodowych | Plan praktyk zawodowych (*wzór wypełnienia) |
Porozumienie w sprawie praktyk (*wzór obowiązujący od 15.07.2024) | |
archiwalne wzory (*aktualne do 15.07.2024 r.) Porozumienie w sprawie praktyk (*wersja PL) Porozumienie w sprawie praktyk (*wersja ANG) | Porozumienie w sprawie praktyk (*wzór wypełnienia) |
Dziennik praktyk (*wersja .docx) Dziennik praktyk (*wersja pdf) | Dziennik praktyk (*wzór wypełnienia) |
UWAGA!!! Zgodnie z Zarządzeniem nr 467/2023/2024 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dn. 15 lipca 2024 r. warunkiem odbycia obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych jest spełnienie przez studenta wymagań określonych w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności poddanie się weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przedłożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonych przestępstw, a w przypadku studentów będących cudzoziemcami albo zamieszkujących w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach niż RP również złożenie dodatkowych oświadczeń, a także informacji z rejestrów karnych innych państw wraz z tłumaczeniami przysięgłymi. Niespełnienie wymagań określonych ww. ustawą uniemożliwi odbycie obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych, a w konsekwencji ukończenie studiów. |